– Mammaaa…Du vet, Eivind? (Våre barn er eksperter i storytelling)

STORYFREDAG: Å fange publikums oppmerksomhet, for deretter å kunne sette en scene for din fortelling, er avgjørende for å beholde interessen. Barn er eksperter på det.

Når minstemann står utålmodig ved siden av oss på kjøkkenet mens vi kutter grønnsaker – han skal fortelle noe – registrerer vi at det sitrer i hele barnekroppen av spent forventning.

Han vil fortelle noe, noe så veldig, også. Tonen er imperativ. Hele ungen er et kolon.

Det ingen har lært minstemann, er å sette en scene. Han kan ingenting om teoriene bak god story, prinsippene Aristoteles hamret fast før verdensreligionenes inntog er ukjente for ham.

Men uten å vite det, gjør barna det likevel. Setter scenen umiddelbart.

«Du vet, Eivind…..?» begynner de gjerne. Og nynner lenge på siste stemte konsonant i stavelsen. Det er åpenbart for alle i rommet at nå kommer det en historie.

Vi svarer. «Mhm?»

Ikke alltid like forventningsfullt, kanskje. Historiene kommer liksom hele døgnet, så vi blir vant til å være høflige. Men barna har forstått at det funker med denne lille teaseren, så de bruker den samme åpningen hver gang.

Og så kommer det.

Eivind har klippet av flettene til Lise med saks. Eivind har smuglet med seg en skilpadde i ranselen og satt den på kateteret før timen begynner. Evind har gjort både det ene og det andre. Og vi lytter.

Hvorfor begynner ikke barna fortellingen straks? Kom til poenget, liksom?

De har instinktene i orden. De vil sikre at publikum er klare for å høre en historie. De starter derfor med noe kjent, som navnet på en i klassen som vi allerede kjenner.

Scenen er satt. For jo, vi vet Eivind. Han litt urokråkete viltre. Vi ser ham for oss. Hva er det nå han har gjort?

Gode historier har langt mer overbevisningskraft enn påstander og argumenter. Idéen om det narrative paradigmet, introdusert av Walter Fisher, hevder at all meningsfull kommunikasjon foregår via storytelling eller rapportering av hendelser.

Fishers narrative teori bygger på filosofen og litteraturkritikeren Kenneth Burkes analyse av menneskelig atferd, kalt the method of dramatism.

Vi er observatører av natur. Hjernen vår leter etter sammenhenger, estetikk, story. Fortellinger slår argumenter på hjemmebane. 10 av 10 ganger, hevder Fisher.

Kan det stemme?

Mange vil hevde at vi er rasjonelle av oss. At argumenter og godt presenterte teorier, systematisk ordnet og presentert som premisser, tilført data og deretter en konklusjon, er den riktige måten å overbevise noen på.

Kanskje i auditoriet. Kanskje i en diskusjonsforening. Muligens også i svært gode venners lag, der alle vet hva man diskuterer. Sjelden eller aldri når du skal nå gjennom med markedskommunikasjon eller reklame.

I hvert fall ikke om du vil undervise en skoleklasse på barneskolen. De beste lærerne er de som mestrer formidlingsfaget som gode storytellere.

La oss ikke gå for dypt inn i Fishers teorier, de kan du søke opp selv og lese mer om. Men vi mennesker tar nok avgjørelser basert på hva vår erfaring tilsier, at vi lander på en forståelse av hva som er de beste eller gode grunnene til å velge mellom A eller B.

Det er her vi søker story, historier, sammenhenger, mening. Det vi får fortalt går inn i vår erfaringsdatabase, og blandes godt opp med følelser.

Det er nok derfor story er en killer. Jeg har i hvert fall ikke tenkt å utfordre den hypotesen i mitt arbeid.

Jeg skal ikke ta mer av din tid denne fredags ettermiddagen, men for deg som har lyst til å følge med til uka, skal jeg gå dypere inn i prinsippene om god story, og snakke mer om dramaturgi og gode åpningsscener – enten du skriver skjønnlitterært eller kommersielt.

STORY #2 kommer mandag.

Bli gjerne med på reisen, og god helg!

Amund

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s