Ordets renessanse

Vi ønsker å forstå mer. Lese bedre. Nyte ordene. Dyrke detaljene. Begripe altet. Smile godt til det man leser. Bla videre. Bli hekta. Kjenne suget. Ville ha mer. Lære. Bli forført. Henrykkes. Lese høyt for de andre, en gang til.

Tekstguru.no er på lufta. Tusen takk for support! Min idé lever. Nå skal jeg levere.

I et kommunikasjonsmiljø anno 2019 der tekstforfattere nærmest er en utdøende rase, velger jeg å grave meg dypere inn i materien.

For:

Alle har kamera på mobilen. Likevel tyr man til fotografer når man vil at et bilde skal telle og skille seg ut.
Alle har et tastatur. Det betyr ikke automatisk at man har formidlingskraft. Det er et fag.

Sosiale remedier

Aldri før har regelmessig innhold (content) som markedsføringsidé stått sterkere. Alle trender peker mot et behov av og et marked for mer informert innhold, mer regelmessig innhold, og innhold til et publikum som sier de gjerne vil abonnere.

Sosiale medier er den nye aviskiosken. Snart er vår verden befolket av unge voksne som ønsker mer enn punchlines og artige påfunn avfødt i øyeblikksrus. De store aktørene har allerede begynt å ruste opp staben med skribenter, ordsmeder, journalister og forfattere.

Ord er makt. Ord skaper; først bilder i hodet. Deretter idéer. Så handler man på dem.

Kontinuitet og innsikt

Man bygger sterkere identitet gjennom kontinuerlig publisering av artikler, podcasts, video, nyhetsbrev. Det krever mer å etterlate et varig inntrykk – man trenger flere hogg på stammen. Det går raskere å felle et tre hvis øksen er slipt.

Vi går snart inn i formidlingens tiår, og jeg spår at vi legger tidlig 2000-talls digital naivitet og forelskelse i det rent tekniske bak oss. Vi orker sjelden nihilisme over lengre tid, mennesket søker til meninger og innsikt.

En bedrifts jevnlige bloggposter, nyheter og artikler må være skrevet på originalspråket. Stammespråket. Det må være originalt innhold, tonen må gjenkjennes. Verifiseres.

Troverdighet er den beste markedsføreren.
Derfor bruker ikke store formidlere sitt eget mobilkamera når de skal visualisere sin idé.
De henter inn en fotograf.

Guruene kommer

Få eksperter tror at tekstprosessene i fremtiden vil bli håndtert av grafikere eller rådgivere. Man trenger en som kan male bilder i folks hoder. En guru på området.

«Tut og kjør» og «hei, hvor det går» har fått sin tid i det digitale rampelyset. Nå kommer artilleriet, og da må man ansette skarpskyttere igjen. Hvis man vil treffe.

Det er renessanse. Ordets renessanse – og den begynner i 2020.

Vi ønsker å forstå mer. Lese bedre. Nyte ordene. Dyrke detaljene. Begripe altet. Smile godt til det man leser. Bla videre. Bli hekta. Kjenne suget. Ville ha mer. Lære. Bli forført. Henrykkes. Lese høyt for de andre, en gang til.

Verden trenger tekstguruer.

Jeg melder meg til tjeneste.

Amund Hestsveen,
tekstguru

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s