Om det å være Tekstguru

Amund Hestsveen Quist er en multiformidler og et utpreget teksthode med bakgrunn fra aviser og store mediehus, kunst, film & teater og kommunikasjonsbransjen. Han har siden 2013 drevet sitt eget byrå, Billedlig Talt, og valgte å gi seg selv yrkestittelen Tekstguru.

– Vi må likevel ikke henge oss opp i titler, jeg håper folk ser forbi det og opplever meg som et helt menneske med en ydmyk innstilling til alle typer oppdrag, sier han.

Med over 25 års erfaring som journalist, forfatter, tekstforfatter, fotograf og PR-rådgiver føles merkelappene stadig mindre viktig, det er sluttproduktet som teller.

– En gang sa jeg til kunden, da vi sto litt fast i prosessen: «Vi kaster alt jeg har gjort til nå, og så skriver jeg hele greia på nytt.»

Han forteller at det ble så stille i møterommet at man kunne ha hørt et tre falle i skogen utenfor byen. Knappenåler er det ingen som bruker lenger.

– Teksten ble mye bedre, og kunden betalte ikke en krone ekstra. Vi må våge å utfordre alt vi lager, uten pretensiøs stolthet knyttet til vårt ego. Hvis en scene i en film ikke tilfører storyen noe, sletter vi den.

De som velger å jobbe med Amund som skribent, formidler og rådgiver forteller gjerne om en kunnskapsrik, engasjert og raus person, som raskt får eierskap til kundens produkt og idé.

Tekstene han skaper er gjennomtrukne av essens og retning, story og sjel.

Han er vant til å jobbe mot deadlines, har lang erfaring fra dybdejournalistikk, feature, nyhet, sport, kultur og politikk, er street smart og finner alltid en vei inn til de riktige kildene. I tillegg til omfattende erfaring fra avisredaksjoner og den digitale omstillingen i norske nettaviser, har han flere år bak seg som ansatt og leverandør til kommunikasjonsbyråer.

Han ønsker å utfordre de enorme forprosjektene topptunge byråer ofte trekker kundene med seg inn i, og som kan oppleves fordyrende – og til og med uten effekt:

– Jeg befatter meg ofte med analyse og idé gjennom tekstdrevne prosesser, og tilfører rådgivning og PR-arbeid under utarbeidelse av målrettet innhold. Vi gjør flere ting om gangen, kort fortalt.

Merkevareprosesser bør også kjennetegnes av faktiske leveranser, ikke bare enda mer prat, rapporter og råd om «veien videre», mener han.

Amund har bemerket seg som en samfunnsengasjert kommentator med inngående kjennskap til forvaltning, politikk, bedriftskultur og identitet, samt merkevare og storytelling, og er glad i å stikke hodet frem når det blåser litt.

Utdannelsen ved Universitetet i Oslo omfatter engelsk, historie, kunsthistorie, amerikansk og britisk sivilisasjon i fagkretsen. I tillegg grunnfag i antikkens kultur og latin, samt religionshistorie, og hans cand. philol tilsvarer i dag en master.

Igjen, det hjelper lite med titler, hvis man ikke mestrer faget. I min bransje er man ikke bedre enn forrige leveranse, påpeker han.

Arbeidslivet til nå:

Tekstguru fra 2013 – 2023
Story for over 100 kunder fra nord til sør, fra multinasjonale til de hyperlokale. Kommunikasjon og tekst, artikler og kronikker og påvirkning.
Journalist Schibsted, A-pressen fra 1997 – 2015
Bl.a. Aftenposten, Vårt Land, Romerikes Blad, Fædrelandsvennen, DN.
Forfatter av tre romaner utgitt på Gyldendal Norsk Forlag, tre sakprosabøker og en satirisk roman som parodierte valget i 2019.
Featurereporter for publikasjoner i Aller-gruppen, Vi Menn, Henne, KK, Nordlys, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad.
Reisereporter for Aftenposten og RIKS.
PR-rådgiver for Kommunikasjonshuset Fundament 2015 – 2019.
Konsulent
og tekstforfatter for norsk filmbransje.
Manusforfatter film, deltatt i Academy Nicholl Fellowships, Oscars.
Fotograf med flere separatutstillinger, workshops med Morten Krogvold fra 2013.
Pressefoto til NBC, MSN, Boat International, Schibsted, National Geographic, Chelsea FC, TIME, Washington Post.

Tilbake til LinkedIn:
https://www.linkedin.com/in/tekstguru/

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com