Story er idéenes grunnstoff

Story er et prosjektil som trenger gjennom til selv de mest blaserte. Fordi det beveger følelsene dine først, dernest tankene.

Du kan ikke ta på det. Story er et grunnstoff. Enten har du det, eller ikke.

All kommunikasjon formidler en eller annen stemning. Dersom du får gode vibber, er sjansene store for at noen har gjort en god jobb med budskapet.

Gir du leseren de riktige bildene i hodet, har du fått idéen din til å reise. Det krever et faglig sett med ferdigheter, og bør i tillegg ha litterær kraft og oppdrift.

Skaper din formidling ekte følelser hos mottaker?

Mange tenker at story er en god historie som skal fortelles med hele maleskrinet, og at innholdet er den ytre fortellingen om hvordan vi kom oss fra A til B. Men det er de tingene leseren eller mottaker opplever på innsiden som er den egentlige storyen.

Story er et bearbeidet råstoff. Er din markedskommunikasjon foredlet?

Med story mener jeg også at selve teksten eller formidlingen har dynamisk energi til å bevege andres forestillingsevne og følelser. Og husk: Det du ikke sier noe om eller gjør noe med – eller teksten på websidene dine som bare ligger der – formidler også noe.

Det formidler utilsiktet story, og snakker høyere enn alt annet du gjør.

Våg å fryse tid i bilder og ord.

Skriv så du risser inn bokstavene dine i stavkirkeveggen. Ta leseren med til din verden, til ditt rom. Mal med varme farger, la oker og safran, gylne stearinlys og lystig latter fylle luften. Skyv skoddene fra vinduene og skap glede med tindrende, blå øyeblikk av sollys og himmel, solsikker og myk sommereng.

Du kan hviske der andre roper. Leke når andre strever. Smile når noen formaner. Skill deg ut, lur deg inn, gi ditt budskap glidefly og lette steg.

A call to action is driven by suggested idea. A prerequisite for closing anything.

– . –

Noen utvalgte produkter:

Skal vi gi dine tekster energi?

Amund Hestsveen er utdannet ved Universitet i Oslo innen språk, historie, kulturvitenskap og kunstfag og har i tillegg film-, manus- og fotofaglig utdanning og bakgrunn. Han har jobbet som journalist i flere norske dagsaviser i en årrekke, og har lang fartstid i PR-bransjen som byråansatt. Han er forfatter med flere romanutgivelser bak seg på Gyldendal, og har utgitt biografier og motivasjonslitteratur. Han er grunnlegger av Tekstguru og Billedlig Talt.

Kontakt:
 
tlf: 416 74 502
amund@tekstguru.no

 

Sider: 1 2

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com